EL SáTIRO BLANCO
Federico García Lorca

Sobre narcisos inmortales
dormía el sátiro blanco.

Enormes cuernos de cristal
virginizaban su ancha frente.

El sol, como un dragón vencido,
lamía sus largas manos de doncella.

Flotando sobre el río del amor,
todas las ninfas muertas desfilaban.

El corazón del sátiro en el viento
se oreaba de viejas tempestades.

La siringa en el suelo era una fuente
con siete azules caños cristalinos.


גיליון 4
12/2008


הסטיר הלבן / פדריקו גרסיה לורקה
(מספרדית: רקפת א. ידידיה)

עַל נַרְקִיסִים בְּנֵי אַלְמָוֶת
נָם הַסָּטִיר הַלָּבָן.

קַרְנֵי בְּדֹלַח כַּבִּירוֹת
הֵשִׁיבוּ תֹּם לְמִצְחוֹ הָרָחָב.

הַשֶּׁמֶשׁ, כִּדְרָקוֹן מוּבָס,
לִקֵּק יָדָיו הַגְּדוֹלוֹת הַבְּתוּלִיּוֹת.

צָפוֹת עַל נְהַר הָאַהֲבָה,
צָעֲדוּ הַנִּימְפוֹת הַמֵּתוֹת כֻּלָּן.

לִבּוֹ שֶׁל הַסָּטִיר בָּרוּחַ
יָבַשׁ בְּסוּפוֹת שֶׁל יָמִים עָבָרוּ.

חֲלִיל הָרוֹעִים שֶׁעַל הָאֲדָמָה הָיָה
                                                מִזְרָקָה
עִם שִׁבְעָה קְנֵי-בְּדֹלַח כְּחֻלִּים.


El Sátiro Blanco by Federico García Lorca © Herederos de Federico García Lorca. from Obras Completas (Galaxia/Gutenberg, 1996 edition)
Hebrew Translation by Raqefet A. Yedidia © Raqefet A. Yedidia and Herederos de Federico García Lorca. All rights reserved. For information regarding rights and permissions, please contact lorca@artslaw.co.uk or William Peter Kosmas, Esq., 8 Franklin Square, London W14 9UU.



 

מתה טניה
מיטל נסים על אהרן שבתאי


"אֲנִי אַלְמָן מְחַפֵּשׂ אִשָּׁה חֲדָשָׁה//שֶׁתִּהְיֶה טוֹבָה/שֶׁתִּהְיֶה יָפָה//אוּכַל לְהָכִין לָהּ/עוֹפְיוֹנִים מְמֻלָּאִים/וְנֹאכַל עִם סֶרֶט//בַּלֵּילוֹת נְשׂוֹחֵחַ בַּחֹשֶׁךְ//יֵשׁ לִי מְעִיל רָחְצָה רַךְ/בְּצֶבַע הַחוֹל/אֲנִי שָׂמֵחַ,/הַזַּיִן תָּמִיד עוֹמֵד" (אהרן שבתאי, טניה, "מודעה", עמ' 16).

הספר טניה מתכתב בעיקר עם החיים למרות שהוא עוסק באישה שכבר אינה בין החיים. בין השורות, שבתאי מטיף לחיים, מקדש וחי את מה שיש. כאן יצר החיים גובר על כל אפשרות קיום אחרת. ... במובן מסוים, שיריו של שבתאי וידויים ואינטימיים אך אין זה גורע מהם מאומה. האינטימיות זורמת מהם אלינו בצורה נינוחה ושלמה ללא זעקות שבר ודינמיקה מורכבת. זוג נפרד, מי היה מאמין שכך אפשר להספיד אהובה.

עטיפת הספר 'בבית המרפא'
חום ואהבה
גילית חומסקי על דוד פוגל


"כל המכונה הגדולה 'אורניק' עמדה מלהוציא את חוק-יומה של מדידות-טמפרטורה, של שכיבה, של זהירות וכל השאר. שוכב היה אמנם אף עכשיו את השעות הקבועות, כשאר החולים, אבל שוב לא היתה זו שכיבה אמיתית, שתועלת בה. בשכיבתו של עכשיו לא היו הכוונה הדרושה, המנוחה הפנימית הראויה, לא היה צמצום כל ההוויה לתוכה: זו לא היתה שכיבה לשמה." (דוד פוגל, בבית המרפא, עמ' 87)

לדוד פוגל כמה יתרונות, אם כך: השפה, הקונסנזוס, העובדה שאיננו בין החיים, תנאי כמעט הכרחי לפרגון בישראל. עם זאת, אין מנוס מלומר: בבית המרפא אינה פסגת יצירתו. זו הנובלה הראשונה שלו, עובדה שגב הספר מתהדר בה, והיא אכן בוסרית ונופלת באיכויותיה מאחיה הקטנים-גדולים. חיי נישואים היתה ונותרה יצירתו הטובה של פוגל, אורניק החולה חלש מכדי להדוף אותה ממעמדה.
עטיפת הספר 'היסטוריה, זיכרון ותעמולה'
קריאה לסדר יום חדש
יואב איתמר על יואב גלבר


" 'היסטוריה חדשה' הוא ביטוי המלווה את צמיחתה הדיסציפלינה ההיסטורית מאז שנות העשרים של המאה התשע-עשרה וכל כמה עשרות שנים הוא מחליף את משמעותו... המילה האחרונה בתחום החדשנות שייכת כנראה להיסטוריה הספקולטיבית והוירטואלית, העוסקת ב'מה היה קורה אילו...' ומטשטשת את ההבדלים בין מציאות, מציאות בדויה ובדיון. בחדשנות-בכל-מחיר הזאת ניכרות השפעות אנתרופולוגיות בלשניות וספרותיות שרק מבליטות את חולשתה של הדיסציפלינה ההיסטורית." (יואב גלבר, היסטוריה, זיכרון ותעמולה, עמ' 500)

עלי לומר שהתפעלתי מטיעוניו של גלבר, ואין ספק שמדובר בספר חשוב. במידה מסוימת ניתן להשוות בין ספרו של גלבר לספר אוריינטליזם של סעיד, יש בו דיוק היסטורי ונימה אישית, ונדמה לי שעדיין מוקדם לדעת עד כמה ישפיע על המציאות. ... מאידך, ... יש משהו מסרס בביקורת שלו, משהו חונק. כאמור הכתיבה השונה וההיסטוריה הביקורתית ממלאת צורך חברתי/כלכלי/פוליטי וגלבר אינו יכול לגרום לה להיעלם במחי ספר, גם אם זו "היסטוריה גרועה". הכלים החדשים ועירוב הדיסציפלינות הם חשובים ומרתקים להיסטוריה עצמה ואיננו יכולים להתערב בתהליכים טבעיים על ידי הגדרה של נכון או לא נכון. במקום להכריז במקרה זה על כל הכלים החדשים מלחמת חורמה, עלינו לקוות כמאמרו של הראי"ה קוק שה"החדש יתקדש והקדוש יתחדש" על ידי מיון והוקעה זהירים של העוסקים בתחום.
לדף הבית

 

   
מי אנחנו | הנחיות להגשת חומר | הצטרפות לרשימת התפוצה | תנאי שימוש | צור קשר | חיפוש | ארכיון
האתר מופעל ע"י שחרזדה הוצאה לאור.‏ 2005-2006 © כל הזכויות שמורות.‏